Black Friday, nee dank je!

Black Friday, nee dank je!

Ik zit hier al een hele tijd mee in mijn maag... Black Friday. De kortingen vliegen je om de oren, als consument is dat natuurlijk top! Shop till you drop... of tot je een muisarm krijgt ;) Maar ik merk dat het me steeds meer tegen gaat staan. Als ondernemer vind ik het dus helemaal niet zo te gek en ik zal je uitleggen waarom.
 
Black Friday is een Amerikaanse feestdag
Overgewaaid uit Amerika waar het oorspronkelijk de vrijdag na Thanksgiving is. Op deze ene dag worden er flinke kortingen gegeven in (toen nog) met name de fysieke winkels. De maandag daarop volgde Cyber Monday waar vooral de webshops op in speelden. Dit is de start van de periode voor de kerstinkopen waar ieder natuurlijk gretig gebruik van maakt. De reden dat het Black Friday heet is omdat het op die dag zwart ziet van de mensen. Ik heb zelf een korte periode in Amerika gewoond en ben ook op Black Friday in een warenhuis geweest. Het is echt een gekkenhuis, mensen hollen door winkels om niet mis te grijpen, alles ligt overhoop en door elkaar. Je kent misschien zelfs wel de beelden dat mensen letterlijk vechten om een tv, al met al haalt het niet de beste kant van de mensen naar boven. 

Eigenlijk is het totaal niet logisch dat Black Friday z'n intrede in Nederland gemaakt heeft. Wij hebben geen Thanksgiving, wij beginnen al eerder met inkopen voor Sinterklaas. Dus de enige reden is dat een - waarschijnlijk - grote keten ooit heeft gedacht dat ze dit concept mooi konden inzetten om de de verkopen op te krikken... en dat is gelukt. 
 
black friday
 
En kleine ondernemers dan? 
Nou dat is precies het punt... veel kleinere bedrijven zijn meegegaan met deze gekte, vooral om maar niet buiten de boot te vallen. Want ja iedere euro omzet telt en als je die misloopt omdat bij anderen met korting wordt gesmeten, dan moet je wel mee doen?
 
En daar ben ik het niet (meer) mee eens. De merken waarmee ik werk stoppen heel veel tijd en energie in het creëren van een duurzaam proces van produceren van hun kleding. Het gebeurt veilig zowel voor mens als milieu en de mensen die het maken verdienen er een eerlijke boterham mee. En dat is zo ontzettend belangrijk! Als die producten vervolgens om de haverklap met korting op de markt worden gezet, dan is uiteindelijk niemand meer bereid om die eerlijke prijs te betalen. Dat gaat ten koste van de mooie labels die we nu kennen en alle mensen die een rol spelen in de productie. 
 
 
De impact
En ik neem het de klant niet kwalijk, iedereen houdt van een koopje. Maar ik denk dat klanten vaak niet realiseren wat dit voor impact achter de schermen heeft. Waarschijnlijk denken ze: oh als het zo vaak met korting aangeboden wordt, dan verdienen ze er vast alsnog heel veel aan. En dat is dus niet het geval. Je ziet dat kleinere bedrijven met een korte termijn doelstelling proberen zoveel mogelijk omzet binnen te harken, maar ze hakken daarmee zo in hun eigen marges dat dit nooit vol te houden is, dus op den duur vallen ze om. En dan heb ik het nog niets eens over moederdag-korting, paas-korting, het-regent-vandaag-dus-korting, ik-ben-jarig-dus-korting en ga zo maar door... 
 
Ik neem mijn bedrijf, mijn producten mijn leveranciers en onze rol in de slow-fashion industrie serieus. En te pas en on te pas met kortingen smijten om maar omzet te realiseren past daar niet bij. 
Gesterkt en geïnspireerd door de merken en shops die zich hier ook al over uitgesproken hebben, wil ik nu ook mijn statement maken:
IK DOE NIET MEE AAN BLACK FRIDAY
 
Ik hoop dat jullie hier begrip voor kunnen opbrengen 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »